Fin havsöring på en kort tur 3 timmars tur

Fiskesugen som alltid åkte jag och Lennart Kvist ut på en liten tur på förmiddagen igår. Såg att det kanske skulle bli en liten nedgång i vindstyrkan på morgonen innan det skulle börja dra i igen mitt på dagen. Lite kul med Lennart som jobbat som bland annat yrkesfiskare hela sitt liv men nu snöat in på trolling från sin lilla snipa.  Första storlaxhugget han hade från sin båt så flög hela spöt och utrustningen i vattnet då spöhålleren gick i tusen bitar. Det verkar som detta satt djupa spår i Lennart som ett par veckor senare lyckades landa en storlax på över 16 kg själv från sin lilla båt.

Lennart 1

Så här glad blir man om man landar en praktöring

Tidig start i kolmörker

Vi träffades i hamnen redan klockan 07.30 för att kunna komma ut i gryningen. Körde ut dryga 4 sjömil till första branterna som ligger vid WP 9 och la i. Sedan gick vi sidvinds och medvinds norr ut mot WP 21. Inget hände mer än att vinden började dra allt mer. När vi körde över WP 21 så hugger det på översta spöt som satt på 16 meters djup på min sida. Lennart fick ta spöt då jag fixade med båten och det tog inte lång tid innan havsöringen låg färdig för håvning. En grymt fin tjock blank havsöring på minst 4,5 kg som nu ligger och gravar sig i min kyl. Ska försöka att kallröka den också efter gravning och ha till Jul.

Lennart 3

Massor av sill just nu inte långt från hamnen i Simrishamn lockar laxen till området

Mycket betesfisk på lodet

Vi såg mycket sill och en och annan laxbåge men som inte ville hugga på våra beten. Vi var dock tvungna att bryta efter 3 timmars fiske. Kändes som vi skulle ha en god chans på mer fisk om vi hade stannat.

Lennart 2

Drilla grov lax långt ut till havs ger en fantasiskt härlig frihetskänsla.

Fiske torsdag och fredag

Min stamkund från Umeå Ronny kommer på besök torsdag och fredag. Vädret ska bli rimligt och vi ska då göra ett försök på att fånga en storlax.  Tror förutsättningarna är goda med all betesfisk som nu står utanför Simrishamn.

Fiske J 4

Ovanligt mycket fin blank havsöring senaste tiden utanför Simrishamn

Fiskesugen så finns det plats i båten på söndag.

Om någon är fiskesugen finns det plats på båten nu på söndag. Vädret ser ok ut just nu. Sedan finns det också platser kvar att åka med annandagen, om nu vädret tillåter. Annars är jag tillgänglig under i stort sett hela tiden för bokning. Blir det fint väder blir fisket bra.

Robert 4

Drömlaxen är under laxsäsong alltid på plats utanför Österlenskusten, ett av världens nu bästa laxfiskeområden.

Ge bort laxfiske i Julklapp.

Vill du överaska någon med en upplevelse av rang så kan man ge bort enstaka platser i Julklapp eller varför inte födelsdagspresent. Antigen bokar man en hel dag med kompisarna 3-4 personer eller så kan man köpa ett presentkort så parar jag ihop den som får presenten med någon annan.  Ring på 0708-768910 eller maila på johan@abelfishing.com